luv

Sunday, February 26, 2012

BLUEBERRY MUFFIN.

Percubaan pertama AA membuat muffin. Sebenarnya dah lama niat untuk membuat muffin. Tapi masa dan tahap kemalasan selalu menjadi penghalang bagi AA untuk merialisasikan angan-angan mat jenin ini. Tapi tetibe hantu kemalasan dalam diri AA macam hilang pada hari sabtu yang lepas. Dengan itu, AA pun mengambil kesempatan yang ada tuk membuat muffin. Memandangkan blueberry AA beli hari tu masa nak buat apam palkodot masih banyak berbaki, so AA ambik keputusan tuk buat blueberry muffin.

Setelah puas mencari resepi yang berkenan dalam blog-blog masakkan, AA akhinya mengambil keputusan untuk membuat blueberry muffin mengikut resepi CIK MAT GEBU dari blog http://www.tiffinbiru.com



Jom tengok resepinya…..

BAHAN-BAHANNYA :-)
180 gram mentega berkualiti tinggi
170 gram gula halus @ kastor
4 biji telur gred A
350 gram tepung gandum*
20 gram baking powder*(*digaul rata dan ayak 3 kali)
160 ml susu segar (AA guna susu sejat)
1 camca teh esen vanilla
Blueberry filling secukupnya


CARA MEMBUATNYA

  1. Panaskan oven pada suhu 180C, alas tin muffin dengan paper cup atau guna muffin cup jenis keras. Ketepikan.
  2. Putar mentega dan gula hingga kembang, masukkan telur stau persatu dan terus memutar hingga gebu, jarak watu antara satu biji telur ialah 1 minit.
  3. Pada kelajuan perlahan, masukkan tepung berselang seli dengan susu segar, hingga habis. Masukkan esen vanilla dan putar rata.
  4. Isi dalam muffin cup 3/4 penuh dan sudukan 1/2 camca teh blueberry filling (AA letak 1 sudu besar) di tengah2nya. Bakar 25 minit atau hingga masak, sejukkan atas jaringan sepenuhnyaa...

No comments:

Post a Comment