luv

Wednesday, January 4, 2012

KEK KUKUS BUAH-BUAHAN....

Resepi nie dah lama da kawan AA minta. Tapi tak berkesempatan nak mengupdate blog nie. So bila ada waktu-waktu terluang nie boleh la AA mengambil masa tuk mengupdates resepi yang dia nak. Okey sukma nie resepi yang ko nak sangat. Sila cuba ya. Nanti kalu dah masak akan ku serbu rumah ko. Hehehehe

Ibu AA sangat suka kek yang berunsurkan buah-buahan campuran. Terutama yang berkukus. Dulu AA ingat lagi dia pernah cuba nak buat kek ini. Tapi kebanyakkan resepi yang dia ada semuanya tak menjadi atau terlalu rumit. Ada sekali kek buah yang ibu buat tak jadi sebab buah-buahannya mendap ke bawah. Pelbagai petua yang ibu ikut tapi still tak menjadi. Sampai lah ibu dapat satu resepi dari kawannya. Usaha ibu menjadi apabila mencuba resepi tersebut. Tapi cara dan penyediaannya agak rumit.

Semenjak AA rajin menjegah ke blog-blog masakkan, minat AA terhadap dunia masakan makin bercambah. Sebelum nie AA just try resepi-resepi simple dari buku masakan ibu je. Tapi bila AA dah terjebak menjadi silent reader bagi blog masakan minat itu semakin mendalam.

Resepi kek kukus buah nie AA dapat setelah membuat perbandingan dengan beberapa resepi di blog masakan. Bagi AA resepi ini mudah dan tidak terlalu rumit. Dan yang paling penting hasilnya memuaskan. Itu yang paling utama.hehehe. AA sebenarnya sangat enjoy berblog walking ke blog masam manis. Blog kepunyaan Pn. AZLITA AZIZ. AA suka cara aunty ita memasak. Sebab bahan-bahan yang aunty ita guna senang nak cari dan yang penting gambar-gambar yang aunty ita display sangat cantik. Lagi satu resepi-resepi yang aunty ita kasi sangat sedap (AA da cuba beberapa resepi dari blog aunty ita). So kepada sesiapa yang nak cuba membuat kek or nak resepi masakan sambil mencuci mata sila la ke blog aunty AZLITA AZIZ. Beliau juga ada memberi tips2 dan langkah-langkah bergambar bagi memudahkan kita membuat resepi beliau. AA sangat enjoy bila berblogwalking di blog beliau.

Okey lah resepi ini AA ambil dari blog beliau. Resepi kek kukus buah-buahan. Semua orang cakap sedap…so jangan malu-malu cubalah try test.hahahahaha TERIMA KASIH AUNTY ITA....:-)

KEK KUKUS BUAH-BUAHAN
by: AZLITA AZIZ (http://fromintankitchen.blogspot.com)

Bahan-bahan

450 g mentega
400 gula perang atau gula halus (AA guna gula halus saje)
5 biji telur - grade A
600 g tepung gandum
1 sk bicarbonate soda
1 sk cream of tar-tar
1 sk serbuk pala atau serbuk kayu manis (AA tak letak pun.)
450 g buah2an campuran(mix fruits)
150 g kekacang badam
1 sk esen buah2an atau oren atau esen vanilla (AA letak esen vanilla)
220 g gula pasir - utk gula hangus

cara-cara

  1. Ayak tepung, baking powder, cream of tatar dan gaul bersama buah2an campur dan kekacang. Ketepikan.
  2. Mentega dan gula perang dipukul hingga kembang dgn mixer.
  3. Masukkan telur satu-persatu dan terus pukul.
  4. Masukkan juga esen vanilla.
  5. Perlahankan mixer dan masukkan campuran tepung sedikit2 hingga habis.
  6. Pada masa yang sama, gula pasir tadi dipanaskan di atas api untuk dijadikan gula hangus.
  7. Matikan api dan tuang ke dlm campuran yang sedang diputar tadi dan gaul hingga sebati. (AA guna senduk kayu saje untuk menggaul bahan-bahan yang telah di mixer tadi bersama buah-buahan campuran).
  8. Tuang adunan ke dlm loyang yg telah di alas dan digris keliling.
  9. Tutup loyang dgn aluminium foil.
  10. Kukus kek selama 4 jam. (kukus dengan api yang kuat pada 1 jam pertama dan pelahankan api pada 3 jam berikutnya)





SELAMAT MENCUBA!!!!





No comments:

Post a Comment